25 låger med oplevelser, mad og drikke og ting, som du kan få i Odense. Med Odensekalenderen har Tore og Line startet et juleeventyr, hvor du kan gøre en forskel for Odense.
Tore True Jensen lever af at lave en julekalender, som hvert år kaster en gaveregn udover odenseanerne, booster det fynske erhvervsliv og giver et økonomisk skulderklap til sociale foreninger, der gør en forskel for byens borgere.
Bag kalenderens 25 låger finder du gavebeviser til mad og drikke, oplevelser og ting, som du indløser ved byens erhvervsdrivende, forretninger eller kulturinstitutioner.
Siden Tore startede Odensekalenderen for 3 år siden, har han hvert år udsolgt salgsoplaget på 3000 julekalendere. I år er over halvdelen af kalenderne allerede udsolgt. Hvad der startede med en tosset idé efterfulgt af et hav af skuresvampe og en oppustelig dinosaur er i dag en kalender, der skaber liv i byen.
Gaveregn med nye oplevelser
- Det lyder sgu tosset. Men lad os give et skud, sagde Tore, da kammeraten Sune for fem år siden foreslog ham at lave en julekalender med 24 gavebeviser til Odenses byliv. Sune havde netop startet en bykalender i Aarhus, som Tore var interesseret i.
- Kalenderen er en rigtig god støtte til byen. Det er en win-win. Borgerne oplever steder i byen, som de aldrig har besøgt før. Og butikkerne, kulturhusene og erhvervsfolkene får nye kunder, som de ikke har haft tidligere, forklarer Tore.
Tore læste på dette tidspunkt til digital konceptudvikler på UCL. Ved siden af sit studie arbejdede han som tegneserietegner og grafisk designer og lavede logoer for forskellige virksomheder. Han kunne derfor nemt tegne og designe julekalenderen til Odense. Men der var lavvande i pengekassen.
- Som studerende havde jeg ikke en rød reje. Så jeg var hjemme ved min mor og spørge om jeg kunne låne 40.000 til at lave en julekalender. Hun sagde heldigvis ja, siger han.
Hurtigt fik Tore flere af byens virksomheder, kulturinstitutioner og forretninger med på idéen. Men selvom han havde fyldte låger og pengene til at trykke kalenderen, så skulle han jo også fortælle Odense, at byen havde fået en julekalender. Derfor klædte han sin ven ud i et kæmpe oppusteligt dinosaurerkostume. Dinoen var bevæbnet med en kurv fyldt med slikposer, hvori der var en liste over den gaveregn med oplevelser i byen, der faldt i december, hvis man købte kalenderen. Og selvom udklædning virkede skør, fik han fyldt kalenderdeltagernes forretninger så meget, at han selv måtte tage opvasken.
Fyldt Kagedåse, 1500 sylter og et bjerg af skumsvampe
- Du er godt klar over, at der kommer mange. Der er 3000 mennesker, der har købt julekalenderen. Du kan risikere, at der står 1500 mennesker foran din dør, sagde Tore til Lone fra konditoriet Kågedåsen, hvis gave til i kalenderlågen var gløgg og æbleskiver. Men hos Lone lød svaret prompte.
- Jeg har 22 siddepladser, så må de vente.
Det lille konditori i Brands Passage var fyldt med odenseanere med julekalenderlåger i hånden.
- Det er jo fuldstændig vanvittigt det her. Du må meget gerne tage opvasken, sagde Lone til Tore, hvilket resulterede i, at Tore rydddede borde og vaskede op hos Kagedåsen, en travl lørdag i december.
Lone var glad for at være med, selvom hun efterfølgende lukkede Kagedåsen for at fokusere på catering. Men når det kommer oplevelsen som frivillig juleafrydder på Kagedåsen svarer Tore.
- Lone er den sejeste kvinde i verden.
Kågedåsen er ikke det eneste sted i Odense, som er blevet overrasket over Odensekalenderens måde at skabe liv på. Sidste år havde Løvbjerg i Odense en låge i kalenderen. De udleverede 1500 hjemmelavede sylter og havde et mersalg på 75 % procent.
Udover at Tore reklamerede for kalenderen ved at rende rundt i byen med en oppustelig dinosaur, så gik han i gang med at pakke skuresvampe ind i rødt julepapir.
- Folk troede i starten, at kalenderen blot var et rabathæfte, så jeg var nødt til finde på noget, som illustrere, at kalenderen faktisk er gaveregn, fortæller Tore, hvorefter Line Mikkelsen siger.
- Han var jo nærmest begravet i de små grimme pakker.
Line mødte Tore ved iværksættermiljøet Boxen ved Odense Havn, hvor de begge havde kontor. Mødet mellem de to odenseanere resulterede i, at Line i dag arbejder på kalenderen, som i år gør en ganske særlig forskel for byen.
Ud af coronasøvnen
På årets Odensekalender har Tore tegnet Odense by placeret ovenpå en sovende julemand.
- Vi skal have vækket en by, der har været i corona-dvale. Odenseanerne skal ud og opleve deres by igen. Noget af det, der har været særlig fokus på i forbindelse med pandemien er, at vi skal støtte lokalt. Det kan man i den grad med Odensekalenderen, fortæller Line.
Udover at køberen af Odensekalenderen støtter de lokale erhvervsdrivende samt byens kulturinstitutioner, så hjælper kalenderen også mennesker, der gør en forskel i byen. I år donerede Odensekalenderen 30.000 kroner til byens sociale frivillige foreninger via. Frivilligcenter Odense.
- Der er så mange frivillige organisationer i Odense, som gør en kæmpe forskel for odenseanerne, der har udfordringer af den ene eller den anden art. Vi synes ikke, at man som frivillig skal have udgifter for at gøre noget godt for andre. Derfor giver vi dem et økonomisk skulderklap med vores kalender, siger Tore, der sammen med Line håber, at de kan overgå beløbet i 2021.
Odensekalenderen koster 250 kroner. Udover at odensekalenderen kan købes på webshoppen www.bykalender.dk, så kan den også fås ved Spangsberg, Jumping Fun, Storms Pakhus, Hr. Hobby, Bronx - 5200 og Studenterhus Odense.
Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer