Raimonda Grigaite-Kjeldsen er fra Lithauen og har rejst meget i sit liv, som en del af hendes karriere inden for rejse- og turismebranchen. Hun mødte sin mand, Jeff Kjeldsen, i på en tur til Tyskland, mens hun var bosat i Grækenland, og flyttede senere med ham til Danmark. Her har de nu stiftet familie sammen, og Raimonda virker ikke til at have lyst til at bo andre steder.
Raimonda har nemlig startet sin egen virksomhed. Hun var én af mange, der lukkede sin virksomhed under coronanedlukningen. Hun drev sig selv som freelancer, men der var ikke meget at lave, når det særligt var turismebranchen, der var ramt af globale restriktioner, og færre rejste rundt og boede på hoteller.
Ved siden af sit job har hun altid været meget interesseret i motorcykler, og den interesse blev kun større, da hun mødte sin mand, der selv havde en og var en del af det danske motorcykel-samfund. En meget mandsdomineret hobby, hvor kun få kvinder deltager. Men hvor det også er svært at få kvinder med, fordi der simpelthen ikke er mulighed for at få udstyr, der passer. Og det gav Raimonda en idé.
- Jeg kom til at tænke på, at udvalget af tøj og udstyr til kvinder, der kører på motorcykel, ikke var særligt stort. Det vil sige, at en af de helt fundamentale ting til at få kvinder til at blive interesseret i den her hobby, ikke spillede. Det ville jeg gerne lave om på, så jeg købte et lille lager hjem af hovedsageligt ’MC’ jakker og bukser, og så var Moto Lounge skabt, siger Raimonda til otwn.dk.
Det udvalg de eksisterende butikker og webshops havde var både umanerligt småt, og dertil fandtes der ikke udvalg i særlig mange størrelser. Her valgte Raimonda at have sine produkter i alle størrelser og samtidig bruge en del af sit hus som showroom og fysisk prøverum.
- Der var hurtigt stor efterspørgsel på tøjet, så jeg udvidede sortimentet. Vores hus er delt lidt op i to, hvor den ene del er et lounge-område, og det kunne jeg så bruge som prøverum, når kvinderne kom for at hente deres tøj og prøve det, inden de tog det med hjem, siger hun.
Raimonda ved om nogen, at man kommer langt med et smil. Med sin baggrund i hotel- og turistbranchen har hun altid været opmærksom på kundeservice-delen med at give sine kunder og hotellernes gæster en god oplevelse, og det tager hun med videre i sin egen virksomhed.
- Jeg har udvidet lounge-området til at være en fungerende del af min webshop, så det ikke kun er lager, men også er blevet et showroom. Derudover kan man altid få en kop kaffe, og så ønsker jeg at bidrage til at flere kvinder vælger at køre på motorcykel, så jeg afholder også events kun for kvinder, fortæller Raimonda.
Disse events kan være workshops, hvor man bliver klogere på den tekniske del af motorcyklen eller hvordan man passer godt på sit udstyr. Det kan også være foredrag som det der bliver afholdt den 16. september, hvor Henriette Tiim kommer forbi og fortæller om hendes 3 års tur rundt i verden alene på motorcykel. Der kommer også til at være mad, drinks og mulighed for at lære andre motorcyklister at kende.
- Motorcykel-hobbyen er meget sæsonpræget. Man kører måske lidt i foråret og efteråret, men ellers er sommeren den primære årstid, og så er der lukket ned for det hele om vinteren. Og der er shoppen selvfølgelig stadig åben, men jeg håber også at kunne sørge for, at man ikke mister kontakten til hinanden, så det er her, jeg skruer op for event-delen, siger ejeren af Moto Lounge.
- Det er en meget mandsdomineret ting at køre på motorcykel, og det er derfor Moto Lounge eksisterer. For udvalget af tøj og tilbehør samt primært alt andet er målrettet mænd. Her giver jeg kvinder mulighed for at finde tøj, der både er sikkert at have på, men som også klæder dem. Det sidder godt, føles behageligt og ser godt ud, foruden at beskyttet ordentligt, hvis man skulle komme ud for en ulykke, forklarer Raimonda.
Hun er meget glad for at være kommet ind i den her branche og for den modtagelse, hun har fået. Raimonda får kun positive tilbagemeldinger, og har sågar inspireret kvinder i andre lande til at starte webshops op med fokus på motorcykelgear til kvinder.
Det er dog Raimondas egen ambition at skalere sin forretning og komme til udlandet med Moto Lounge, så det bliver et internationalt anerkendt brand, hvor hun vil inspirere flere kvinder til at tage valget at køre motorcykel og blive en aktiv del af det fællesskab, der er omkring det.
- Vi har været de første til at åbne en fysisk butik, hvor man kan komme og se og prøve tøjet. Der har været andre webshops, men slet ikke med så stort et udvalg, som det jeg har, og det er jo ærgerligt, så jeg håber på at kunne åbne flere butikker rundt om i verden. Jeg har været i kontakt med flere fra Sverige, Norge og Finland, så det kunne være aktuelt at kigge den vej foruden flere steder i Danmark, afslutter hun.
Raimonda glæder sig over at have skabt en butik, som er flot indrettet, som har kvinder i fokus og som har udstyr og tøj i god kvalitet. Og hun glæder sig til at se, hvad fremtiden byder på for hendes mange idéer, planer og ambitioner.
Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer