fbpx
Del artikel:
Lyt til artikel
Skrevet af:
Otwn
Journalist på Otwn

Løvens Hule-deltager DecoFarver har haft et travlt år med corona, en kæmpe investering, en ny serie af allergivenlig maling og nyt domicil.

Du har sikkert set dem i Løvens Hule på DR1 – eller hørt om dem efterfølgende. Faktisk havde de sendt deres ansøgning om at få lov til at deltage efter ansøgningsfristen var udløbet. Men de blev alligevel ringet op og fik en plads helt tilfældigt efter et sent afbud.

Det var dog til deres held. For de fik en samlet investering fra tre af løverne, nemlig Jacob Risgaard, Jan Lehrmann og Mia Wagner, på 2,7 millioner kroner. Og sådan en investering er vigtig at bruge godt, og kan blive brugt rigtig hurtigt. Men med de tre investorers uundværlige erfaringer, var de to ejere, Jesper Laursen og Brian Dennis Jensen, helt trygge ved situationen.

- Vi startede med at få et nyt domicil her i Odense og opgraderede fra vores 600 til 2400 kvadratmeter bygning, hvor Jacob Risgaards erfaring med logistik fra CoolShop har været helt fantastisk. Så på den måde fik vi også sadlet om i forhold til lager og fragt, og derefter fik vi god sparring og hjælp til marketing-delen af Mia Wagner og Jan Lehrmann, fortæller Jesper Laursen til OTOWN.

Udover de nye rammer og omgivelser, har kontoret også fået flere hænder og hoveder. For siden november 2020 er DecoFarver gået fra 8 til 30 på lønningslisten. Så på den måde har de også skruet op for ambitionerne.

Svært at gøre maling sexet

Men hvordan kan man have så store ambitioner, når man arbejder med maling? Det kan umiddelbart lyde som en ret svær opgave at gøre maling attraktivt. Og det var også en af de første og største udfordringer, som Jesper og Brian stod over for, da de startede deres virksomhed.

- Problemet ligger i, at maling ikke nødvendigvis er et ”nice-to-have”-produkt. Derfor har det været vigtigt for os, at vi skulle ligge forrest i folks hjerner, når de tænkte på maling, forklarer Jesper Laursen.

I starten havde de kun én leverandør af maling, som de så solgte fra deres hjemmeside. Men det gjorde dem langt fra unikke. Så de tog en beslutning om, at de skulle have Danmarks største sortiment. ikke kun inden for forskellige typer af malinger, men også tilbehøret dertil. Om det så var pensler, ruller, opdækning, sprøjter eller noget helt femte eller sjette.

Og nu har de seneste lavet deres helt egen linje af maling, som er allergivenligt.

- Vi har generelt haft et stort fokus på, hvordan vi kunne gøre vores forretning så bæredygtig som muligt. Og så ville vi gerne prøve noget helt nyt. Så vi gik til Astmaallergi Danmark og fandt ud af, hvor stort et problem allergi over for maling egentlig var, siger Jesper Laursen.

Så de fik udviklet en helt ny slags maling, der er allergivenlig, og som alle kan bruge. Og lanceringen gik ifølge Jesper Laursen rigtig godt, da der var rigtig stor efterspørgsel på produktet. Efterspørgslen har heller ikke dæmpet sig efterfølgende, da flere og flere spørger efter andre slags allergivenlig maling.

Opdagede et hul i markedet

Vejen til hvor DecoFarver er i dag, har været lang for de to medejere, Jesper og Brian. Og det var heller ikke en leg at starte en virksomhed op. For selvom de havde baggrunde som farvehandler og tømrer, var det meget hårdt arbejde og endeløse timer, der udgjorde de to barndomsvenners hverdag de første par år.

Idéen var at sælge maling online, og kun online. For det var der ingen andre, der gjorde. Det lykkedes altså Jesper og Brian at finde et hul i markedet, og så satsede de hele butikken.

- Vi havde begge fuldtidsstillinger ved siden af vores arbejde med DecoFarver, så det var helt vanvittigt hvor meget vi arbejdede, indtil vi kunne gå fuldtid med virksomheden. Men derfra tog det også fart, for så kunne vi fokusere 100% på den og have en hånd i stedet for en finger med, i alt der skulle gøres for at drive den, forklarer Jesper Laursen og fortsætter:

- Der var ingen andre, der solgte maling online, eller i hvert fald kun fokuserede på det. Der er et par stykker, der er hoppet med på vognen, efter de har set, hvordan det er gået os, men i det tilfælde er vi langt foran på erfaring og viden omkring det.

Virksomheden gik altså fra at være en hobby til at være en levevej. Og de er stadig sultne på fremtiden, for der er stadig masser af visioner og missioner, der skal føres ud i livet.

- Lige nu er vores fokus kun på virksomheden – og vores familier selvfølgelig. Men der er masser af sjove idéer og planer, der kan og skal føres ud i livet. Så de næste 10 års tid er formentlig sat af til at drive den her virksomhed. Vi har i hvert fald ikke en drøm om at lave noget andet, afslutter Jesper Laursen.

Ud over deres webshop, kan DecoFarver besøges i deres eneste fysiske butik, som ligger i Næsby.

Artist of the week

Julius Holmgaard

Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer

 

 

artikel
 | 
For knap en uge siden stod det nybyggede Teradyne hovedkvarter klar til at huse verdens førende robotvirksomheder Universal Robots og....