Han er i fuld gang med en farveeksplosion ved det nyåbnede GASA –bar i Odense. Men du har med garanti set flere af kunstnerens værker i byen.Hans kæmper nemlig for, at kunsten bliver taget ud i byrummet.
Han bruger byens gader som en kunstscene. Navnet er Hans Christian Arnklit. Ifølge den lokale kunstner lever kunsten bedst i det offentlige rum.
- Jeg ser helst, at magten bliver taget fra museer og gallerierne. Det offentlige rum er en glimrende kunstscene. Kunst skal også ud at leve steder, hvor det er frit tilgængeligt for alle, fortæller kunstneren, der ofte har været i diskussioner med kommunale embedsmænd om, hvor kunsten må hænge i Odense.
Hvis Odense var en kolonihave så skal vi ikke klippe hækken for ofte. Det er gadekunsten, de skæve kantsten, de lokale plakater og klistermærker, der fortæller historien om dem, der bruger byen og det er lidt unaturligt ikke at efterlade sig spor af vores liv og færten, fortæller han.
Lige nu er Hans Christian Arnklit i fuld gang med at dekorere det nyåbnede GASA – Petanque & Shuffle Bar. Med spraydåser tryller han oliventræer, konfetti og subtropisk kærlighed bag murene det det gamle pakhus.
Men de tropiske tryllerier i den nye bar er ikke det eneste Hans Christian Arnklit har lavet i byen. Faktisk har han lavet uanede mængder kunst i Odense. Her er et par værker, som du med garanti har set i byen.
"Overflowing paint”: Når siloerne flyder over med maling
Har du været på Odense Havn, kan du ikke undgå at se værket. Farvestrålende maling vælter ud af fire gamle siloer, du kan se tæt ved vandet. Det er såmænd Hans, der har været i gang med spraydåsen sammen med vennen og den lokale kunstner Dan Eskekilde.
For 3 år siden stod de sammen i en lift flere meter over Odenses jordoverflade. I 3 kolde januardage var de i fuld gang med at spraymale de fire gamle kornsiloer, så det ligner, at det vælter ud med maling fra de fire containere.
- Vi kørte med en lift, der bevægede sig halvanden meter. For hver time var vi nede at få varme fra en varmeblæser. Mens vi stod deroppe virkede liften pludselig ikke. Det var en smule skræmmende at stå flere meter over Odense. Men udsigten var flot, lyder det fra kunstneren, der fortæller, at de fik lokal assistance, da de sad fast i toppen af Odense.
Farverne på siloerne er ikoniske. Det er nemlig de fire Cmyck- farver. Den blå Cyan-farve, den rødlige Magenta-farve, den gule Yellow- farve og den sorte farve er til sammen det mest anvendte farvesystem i trykkemaskiner og printere. Da Hans har en baggrund som grafiker, så han straks de fire farver placeret på søjlerne.
Jeg tror, at jeg tømte samtlige lagre for Cmykfarver. Faktisk vil den opmærksomme til odenseaner se, at det svinger en smule i tonerne. Det er fordi, at farverne er købt flere steder, fortæller han.
Hans lavede værket som en del af det lokale kunstnerkollektiv BYRUMSPOLIFYLLA. Værket er støttet af Odense Kommune.
PLAYSPOT – Paint Bucket: Spandene i gågaden
I Odense gågade står der 14 farvestrålende malerspande, som har stået der siden 2010. Det er spande med forskellige formål, fortæller Hans.
- De kan hæve og sænke sig, så man enten kan lege “jorden er giftig” eller bare bruge dem som en stol til et lille hvil.
Siden 2010 har Arnklit frisket spandene op med ny farve, så værket fik nyt liv.
- Faktisk kan man godt sige, at de hver især har fået en spand maling. Men ikke nok med det. De er også blevet til streetart. Alle farverne afspejler farver i området, fortæller han.
Korsstingsbroderi: Fletter festivaler
Har du været på Odenses mange festivaler, så har du med garanti set broderede hegn som festivaludsmykning. Det er bare Hans, der sammen med resten af BYRUMSPOLIFYLLA og frivillige ildsjæle har haft gang i korsstingene. Et broderiprojekt, der startede med en knækket hotdog.
For 8 år siden fik kunstnerkollektivet nemlig en pølseidé, da Odense Kommune valgte at lukke Thomas B- Thriges gade.
Vi havde drukket et par øl og så kom vi til at snakke om, at Odense nærmest blev knækket over med lukningen af gaden. Vi kom til at tænke på den der ”Kend den på knækket” -slogan, som Langelænder-pølsereklamen bruger. Vi ville derfor flette en knækket hotdog ved Thomas B-Thriges gade. Den idé gik Odense Kommune ikke med til, hvilket jeg i dag godt kan forstå. Men vi valgte at lave hotdoggen i en redigeret udgave på Odense Havnekulturfestival i stedet for, fortæller kunstneren.
Og den flettede hotdog på Odense Havnekulturfestival formerede sig – eller rettere korsstingene blev flere og flere. Siden Hans flettede hotdoggen, har han lavet flethegn til et hav af steder i byen eks. ved festivaler som Tinderbox, Generator, Jam Days mm.