”I am a human being”
I takt med teknologiens opkomst har den menneskelige livsstil – og de heraf fundamentale behov – ændret sig. I forestillingen GOING NOWHERE af kompagniet Out of Balanz afbilledes netop denne samfundsmæssige udvikling. Det er en fortælling med masser af humor, som reflekterer over teknologiens indflydelse på, hvad det vil sige at være menneske.
GOING NOWHERE er et nonverbalt onemanshow med kun få rekvisitter. Det kræver sig en talentfuld hovedperson, hvis man både skal holde publikums opmærksomhed, og samtidig komme med et budskab. Det lykkes Villads Bugge Bang med.
Med kun få rekvisitter og kroppen som eneste instrument formår Villads at tryllebinde publikum fra start til slut. Hans ansigtsudtryk fremmaner med lethed en sindsstemning og besidder et nærmest karikaturlignende element. Hans kropssprog er sprudlende, men tydeligt kontrolleret. Ikke mindst besidder han en helt særlig evne til at bevæge sine ben som opkogte nudler.
Du bliver som publikum med lethed forført og inddraget af hans kropslige præcision. Villads kan bogstavelig talt bruge flere minutter på at spise et æble uden at tabe salens opmærksomhed.
Hovedpersonen i GOING NOWHERE befinder sig i et scenografisk sort/hvid-univers af blotte fornødenheder. Heriblandt et køleskab, et toilet og en stol til at hvile sig på. Scenografien tegner en grov skitse af livets egentlige og basale behov.
Men da hovedpersonen opdager en rød mobiltelefon, introduceres han for en verden af digital overstimulans.
LÆS OGSÅ: DYNAMO og otwn går sammen: Vil genstarte kulturjournalistikken
Pludselig befinder han sig selv fanget i en evig vekselvirkning mellem trancelignende zombie tilstande og konstante dopaminrus. Livets trædemølle, der synes at føre ingen vegne.
Hans tomme liv virker lige så endeløst som den kilometer lange forlængerledning han bestandigt basker med.
GOING NOWHERE skinner tydeligt i gennem med et distinkt og aktuelt budskab. Den rammer målgruppen rent og formidler skærmafhængighed på en vedkommende og identificerbar måde. Til tider så identificerbar, at det har krævet en mindre selvransagelse af egne dårlige vaner.
Dog forekommer budskabet og forestillingens symbolikker til tider en anelse for udpenslet, og efterlader ikke meget til fantasien. Det er dog let at se igennem fingrene med, når man først lader sig inddrage i det humoristiske og poetiske univers.
Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer