fbpx
Del artikel:
Lyt til artikel
Skrevet af:
Otwn
Journalist på Otwn

Efter deres første møde i Japan 10 år forinden, genforenedes Henrik Drud og Steffen Johnstad-Møller over en øl på Karlsens Kvarter og blev enige om at starte BlueKey.

Med mere end 10 års erfaring hver i topposter i virksomheder som Norden A/S, Arla og Novo Nordisk, har Henrik Drud og Steffen Johnstad-Møller valgt at starte en softwarevirksomhed sammen. Virksomheden er døbt BlueKey, har i dag 10 ansatte og har hjemme i iværksætterfællesskabet hos Visti Unlimited i Odense.

Henrik og Steffen mødte hinanden i Japan for 10 år siden i stillinger fra hver deres virksomhed. Men de havde en ting til fælles, nemlig at de var fascinerede af Asien og havde succes i deres virksomheder. Det var derfor, at de begge opholdt sig i Japan på samme tid. Deres veje skiltes dog, men et venskab var formet.

Kontakten blev genoptaget 9 år senere på Karlsens Kvarter i Odense, hvor de to herrer mødtes over en kold øl. Her luftede Steffen nogle frustrationer, som han havde fået gennem sit arbejde som selvstændig befragter og skibsmægler i tørlast igennem mange år. Sammen fandt de på en løsning. Løsningen syntes de selv var så interessant, at de ikke kunne lægge ideen fra sig igen.

BlueKey blev til

Med et var grundstenen for virksomheden BlueKey lagt. Problemet var defineret. Steffen var frustreret over, at det var alt for kompliceret at sammensætte et fragttilbud, når man skulle tilbyde at fragte en tørlast. En tørlast kan blandt andet være kul, korn, salt og sukker, og det fragtes altid i meget store mængder – gerne mellem 25-80.000 tons ad gangen.

Mere specifikt krævede det en masse forskellige informationer, som skulle findes flere forskellige steder. Derudover krævede det en god mavefornemmelse for, om tilbuddet var godt eller dårligt.

- Og den mavefornemmelse får man først efter flere års arbejde med at udarbejde fragttilbud. Der har også været en vis ulighed på markedet, hvor de mere erfarne altid havde bedst mulighed for at lande fragten med deres tilbud, fortæller Steffen Johnstad-Møller til OTOWN.

Løsningen på problemet mener BlueKey er et digitalt samlingssted for alle berigede informationer om skibe, havne, fragt, navigation, brændstof, råvarepriser samt en lang række services, som man selv skal fremskaffe fra vidt forskellige kilder. Kilder som ikke er automatiserede.

Det er altså et system, der gør det hurtigere og nemmere at finde al relevant information forud for et fragttilbud. Derudover gør det det nemmere at se, om tilbuddet er godt eller dårligt, uden den førnævnte mavefornemmelse, der er baseret på erfaring.

Samtidig vil BlueKey bidrage positivt til den dagsorden, som forsøger at gøre op med det skræmmebillede, der findes omkring robotter og automatisering.

- Det er en meget interessant tid, vi lever i, og derfor taler digitalisering meget til os. Vi vil gerne gøre det lettere at være befragter og skibsmægler, så der bliver mere tid til at være menneske. For med mere præcise udgangspunkter for at tage beslutninger, jo nemmere bliver det for mennesker at drive deres virksomhed. Den præcision får de blandt andet af automatisering og digitalisering, siger Henrik Drud og fortsætter:

- Folk har længe været bange for automatisering, fordi de mener, at de tager folks job. Men det er ikke rigtigt. De tager derimod de dumme opgaver, så folk får mere kvalitet ud af deres arbejde, når de kan fokusere på det, som de synes er sjovt og giver mening.

Ung målgruppe og ny måde at gøre tingene på

Systemet hedder BlueKey, og der har hurtigt været stor interesse for produktet. Interessen har særligt været fra den yngre generation på markedet, der foruden at være bedre kendt med det digitale, også drager størst nytte af produktet, da det er dem, der har mindst erfaring.

Virksomheden blev startet lige før coronapandemien ramte verden. Branchen har været kendt for, at det er en fordel at lave aftaler og forretning med andre, hvis mand mødes i person. Men det er der blevet lavet om på med den nye dagligdag med onlinemøder. Noget som BlueKey har været ganske begejstrede for, da de ser sig selv om en digital virksomhed.

- Uden at skulle sige noget positivt om corona, så har dens påvirkning på virksomheder og gamle traditioner på sin vis vist sig at være positiv for os. For vi har kunne komme på markedet med vores første produkt, også selvom vi ikke har kunnet rejse verden rundt for at besøge potentielle kunder, forklarer Henrik Drud.

BlueKey bryster sig også af at gøre tingene anderledes. Blandt andet har begge stiftere set muligheder i  at optimere processer og strukturer, der er i store virksomheder. Derfor udvælger de nøje deres kolleger, som foruden at være dygtige til deres arbejde også skal være med til at præge dagligdagen i virksomheden.

- Vi tiltrækker holistiske kolleger, som synes arbejdet er sjovt, og som selv har en holdning til morgendagens redskaber på vegne af kunderne. BlueKey skal ikke udvikles af Steffen og jeg, men af kunderne som ser ideen, og derfor er det utrolig vigtigt at vores kolleger brænder for den opgave, siger Henrik Drud.

Fremtiden med BlueKey

Som i de fleste andre brancher er den maritime sektor og særligt tørlast også underlagt digitale forandringer. Kravet til at omfavne digitaliseringen er uundgåelig. De kunder som vælger at gå ned ad vejen med BlueKey er godt stillet, da selskabet er specialiseret i at inkludere sine kunders egne interne data i softwaren.

BlueKey forventer at deres kunder vil opleve mere tid til at lukke de profitable handler hurtigere. Der vil komme et udskillelsesløb mellem de som omfavner teknologien og de som ønsker at fastholde gårsdagens tilgang til fragttilbud mener de to stiftere.

Artist of the week

Julius Holmgaard

Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer

 

 

artikel
 | 
For knap en uge siden stod det nybyggede Teradyne hovedkvarter klar til at huse verdens førende robotvirksomheder Universal Robots og....