fbpx
Del artikel:
Lyt til artikel
Skrevet af:
Otwn
Journalist på Otwn

Omkring halvdelen af alle nystartede restauranter går konkurs inden for det første år af deres levetid. Det gør de blandt andet, fordi de ikke tilpasser sig markedet og situationen i samfundet omkring dem.

Og det vil virksomheden Clever Cost lave om på. Stifter og direktør Tahir Siddique stod som investor i en restaurant og manglede overblik over tallene i restaurantens regnskab. Og da han ikke kunne finde et system, der kunne give ham de ønskede tal og deres betydning på bundlinjen, så fandt han sammen med sin padel-kammerat Thomas Hahn-Petersen og stiftede Clever Cost, som er en del af Clever Tech Group.

- Konkurser giver flere ledige på arbejdsmarkedet og koster generelt dyrt i samfundet, fordi det ikke er alle kreditorer, der får deres penge tilbage, som restauranten skylder, når de går konkurs. Så det er en af de problemstillinger, vi gerne vil tage op med Clever Cost. Her gør vi det nemt for restaurationer at holde styr på deres omkostninger og måle dem op med indtjeningen, så de ved hvad der står på bundlinjen og dermed kan tage de rette forretningskritiske beslutninger for at overleve, fortæller Thomas Hahn-Petersen til otwn.

Med Clever Cost skal man blot videresende sine fakturaer på mail, og så går deres system ind og læser alle de økonomiske poster og sætter dem op på en overskuelig måde for restauranten, så de kan have overblik over hvor mange penge de bruger kontra hvor meget de køber ind for og eller har af udgifter.

https://youtu.be/LwztXOTOSaM

Så hvis man kigger på markedet for madvarer lige nu, så er det ikke en hemmelighed at priser er steget markant på flere områder. Og det har ikke kun konsekvenser for private forbrugere men også restauranterne. For det er ikke alle, der laver regnestykket og sætter deres priser op på menukortet, selvom de får højere udgifter ved indkøb af råvarer.

- Hvis en restaurant sælger pita og brødet stiger i pris, men man tager det samme for produktet som altid, så mister man meget hurtigt rigtig mange penge, som ikke bliver dækket og dermed ender man med et underskud, der kan mærkes og som kan resultere i, at det ikke kan køre rundt længere, fortæller Thomas Hahn-Petersen og uddyber om Clever Cost-systemet:

- Produktet er egentlig supersimpelt men også superbilligt. Man kunne jo godt have en controller siddende til en dyr fuldtidsløn, men i stedet kunne man også betale os 249 kr. om måneden for at få præcis det samme resultat og endda mere til. For vi indsamler og gemmer også diverse data fra vores kunder, så vi kan rådgive dem om, at de eksempelvis kan få nogle varer billigere hos en anden leverandør.

Men selvom produktet er simpelt at bruge, er teknologien bag ret avanceret. Det hele er bygget på en blanding af AI og OCR, til at læse samtlige produktlinjer på en faktura, hvilket er unikt på, hvis ikke verdensplan, så i hvert fald i Danmark.

Clever Cost har allerede en del kunder, der har givet dem rigtig mange data, men målet er at få meget mere data, som kan gøre dem klogere på branchen og udvikle flere nyttige services, som kan bruges sammen for at styrke forretningen på flere niveauer.

Virksomheden kommer også på et godt tidspunkt, da der snart kommer en ny bogføringslov, der gør at alle virksomheder skal digitalisere deres bogholderi. De potentielle kunder for Clever Cost er altså snart tvunget ud i at kigge mod virksomheder som dem, hvilket passer virksomheden godt, da det ikke kun er restauranter, der kan få nytte af systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=QIdCA4tvqRs&ab_channel=CleverCost

Artist of the week

Julius Holmgaard

Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer

 

 

artikel
 | 
For knap en uge siden stod det nybyggede Teradyne hovedkvarter klar til at huse verdens førende robotvirksomheder Universal Robots og....