Intercare blev stiftet tilbage i 2019 af Julian Barker. Her var idéen udvikle en platform der gjorde det lettere at få adgang til privat behandling i Danmark. Senere er Hafsteinn Ragnarsson, der er uddannet datamatiker og Nicolai Oksen, der er uddannet ingeniør, koblet på som henholdsvis co-founder og teknisk partner i virksomheden. Men nu skifter de retning, og pr. den 6. juni 2022 er fokus nu på medicinsk turisme.
Intercare, der er stiftet af de tre studerende fra SDU, starter med et nyt koncept, hvor de skaber adgang til hospitaler og klinikker, der er førende på det internationale marked. Ved at styrke adgangen til det internationale sygehusvæsen, vil virksomheden åbne op for nye behandlingsmuligheder, der ikke er tilgængelige i Danmark, samt behandlinger der er af højere kvalitet og lettere at finansiere for brugeren.
Teamet fra Intercare tager selv rundt i verden for at lære klinikkerne, medarbejderne og lederne at kende og for at kvalitetssikre dem på forskellige parametre.
- Som regel, når vi udvælger klinikker, starter vi med at vurdere dem på parametre som akkreditering, lægefaglige kompetencer, udstyr i klinikken og prisniveau. Herefter besøger vi de klinikker, som vi overvejer at samarbejde med, for at opleve dagligdagen på klinikken, hvordan de tager hånd om deres patienter og hvor dygtige de er til at kommunikere, siger medstifter Julian Barker til otwn.
Læs også: Drømmer om unicorn-status: Tryp.com vil være et one-stop for din rejseplanlægning
Intercare fokuserer på nuværende tidspunkt på det danske segment, der søger tandkirurgi i Ungarn og hårtransplantationer i Tyrkiet. I fremtiden ønsker virksomheden at repræsentere alle relevante sundhedskategorier, og hjælpe mennesker i hele verden med at få lettere adgang til den behandling, de har brug for. En af Intercares helt store ambitioner, er at skabe bedre adgang til specialiseret kræftbehandling.
- Markedet for international behandling er en jungle at finde rundt i. Vores ambition er at gøre det let at finde rundt i, at skabe en simpel vej til behandling, hvor patienten føler sig tryg og taget hånd om, fortæller Julian Barker.
Intercare vil gerne hjælpe flere mennesker med at få lettere adgang til den behandling, de har brug for, og det kræver at de tænker i en ny forretningsmodel, der tilgodeser patienternes interesser. De har gjort deres services gratis for patienter, og prissat deres services så billigt, at de ikke har nogle udfordringer med at få de bedste klinikker i verden til at tage del i projektet.
Succes for sundhedsudbydere må nemlig aldrig handle om, hvem der har de største marketingbudgetter, men om hvem der yder den bedste behandling og service for patienter, mener Julian Barker.
- Vi skal have patientens interesser for øje fra start til slut, både i den løsning og service vi skaber, men også i den forretningsmodel, der driver udviklingen i virksomheden. Vi skal nok blive store uden at bryde vores principper om at værne om patienternes interesser, forklarer til han til otwn.dk.
”Airbnb” for international behandling
Noget af det, der adskiller Intercare fra eksisterende løsninger, er at virksomheden har fokus på at udvikle en teknisk løsning, der skalerer internationalt. Markedet for medicinsk turisme er nemlig enormt fragmenteret. Der eksisterer mange services derude, men ifølge Julian Barker er der aldrig blevet udviklet en god løsning, som åbner op for de bedste internationale behandlingsmuligheder for patienter i hele verden.
Netop det vil Intercare skabe, og det kræver både et stærkt teknisk team, masser af innovative idéer og knowhow og ikke mindst forbindelser på markedet. Virksomheden har allerede modtaget fondsmidler fra blandt andet Innovationsfonden og Fonden for entreprenørskab og er nu på udkig efter at rejse deres første investering.
Læs også: Skal være det smarte valg: Hydrosafe letter landmænds arbejde
Gruppeture for øget tryghed
En af virksomhedens nye tiltag er at arrangere gruppeture for mennesker der søger samme behandling.
- Mange er, forståeligt, nervøse for at blive behandlet i udlandet. Vores opgave i Intercare er derfor ikke kun at gøre vejen til behandling i udlandet simplere, men også at sørge for at den bliver mere tryg. Det at man kan tage af sted som en del af en gruppe, hvor dem man rejser med, er i samme situation, tror vi kan bidrage til en øget tryghed.
Intercare er allerede i gang med at planlægge deres første tur til en tandklinik i Budapest. Julian fortæller desuden, at han selv vil tage med på nogle af de første ture for at få en dybere forståelse for sine brugere, og hvordan man kan hjælpe flere med at få adgang, til den behandling de har brug for. Virksomheden drømmer at hjælpe patienter i hele verden med at finde behandling, men glæder sig til at starte deres nye rejse med danske patienter.
Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer