Da 43-årige Eske Manfeldt-Kongstad for godt et års tid siden opsagde sit arbejde og startede sin egen virksomhed, var det blot for at kunne tjene til dagen og vejen. Så da Askebæk Service kom til verdenen i september 2019, var det altså ikke med drømmen om at blive Fyns største virksomhed inden for sit fag. Men verdenen er et finurligt sted nogle gange, og som tiden gik, er det faktisk blevet Eskes vision at blive netop det.
- Jeg ville faktisk bare tjene en gennemsnitlig månedsløn hjem og hygge mig med mit arbejde. Men nu er jeg klar til at hyre min fjerde fuldtidsansatte. Faktisk kan jeg her frem mod årets niende måned smile bredt og fortælle, at min virksomhed har omsat for en million kroner i år, fortæller den stolte virksomhedsejer.
Det er dermed gået rigtig stærkt for Eske Kongstad, der har måtte omstille sig en del rigtig og tænke i andre baner, da netop hans kvaliteter og arbejdsopgaver havde en enorm efterspørgsel. Derfor hjalp det ham rigtig meget at være en del af erhvervsnetværket Business Network International, hvor der sidder rigtig mange virksomhedsrepræsentanter og deler viden fra deres egne virksomheder. Faktisk er han teamleder for BNI-netværket Platin i Odense, og her møder han nogle rigtig dygtige mennesker, der kan byde ind med tips og erfaring.
- BNI netværket har været med til at skabe min virksomhed. Uden det netværk vil jeg ikke kunne have fået den nødvendige hjælp, jeg har skulle bruge for at kunne få den start, jeg har fået, siger Eske Kongstad.
Eksempelvis har han gennem netværket mød virksomheden Bridger, som vi på OTOWN skrev en artikel om i sidste uge, hvor han blandt andet har hjulpet dem med en flytning, mens Bridger har stået for rekruttering af talenter til at hjælpe Askebæk Service godt i gang.
- Bridger er over tiden blevet en stærk samarbejdspartner, som med deres talenter har givet mig mulighed for at kunne vækste og jonglere alle de bolde, man skal have i luften som virksomhedsejer.
Eske Kongstad er uddannet møbelsælger, men han har mest erfaring fra sit tidligere job i TDC som salgscoach og som salgsmedarbejder hos IT-Hotellet. Han har altså en del erfaring med både salg og IT, og det er to kompetenceområder, som Eske selv mener har hjulpet ham godt i gang med sin virksomhed. Derudover har han selv renoveret sit eget hus, der er fra 1800-tallet, fra gulv til loft med nye værelser, badeværelser, køkken og gipsarbejde.
Med hans medarbejdere tager de ud og arbejder i haver med at slå græs, klippe hække, fjerne træer og stubbe, de hjælper med at lægge fliser, isolerer hjem og generelt sørger for at der er styr på diverse handymandopgaver, som ikke kræver faglært arbejdskraft.
- Jeg tror, jeg fandt et hul i markedet. Vi er en virksomhed, der tilbyder mange specifikke ting fra ét samlet sted. Så man kan både henvende sig til os, hvis man skal have nye døre, lavet en væg, fældet et træ, flyttet nogle tunge ting, anlagt fliser eller bygget et skur. Ting der egentlig hører til i tre-fire forskellige områder som anlægsgartnere, flyttefirmaer, snedkere og tømrere, som man måske ikke lige har overskud eller råd til at gøre brug af, forklarer Eske Kongstad.
Eske er glad for at bruge sin krop og sine hænder, når han arbejder, og så motiveres han ellers af at kunne levere et ordentligt udført og færdigt stykke arbejde, der gør kunderne glade.
Hvor mange mennesker i Danmark normalt har en 37 timer lang arbejdsuge, så har Eske Kongstad for tiden arbejdsuger på cirka dobbelt så mange timer. Også under corona, da folk har været hjemme til at tænke over renovering af eksempelvis huse og haver, hvor Askebæk Service har sine spidskompetencer.
Sammen med hans kone Regitze har Eske tre børn på 0, 1 og 3 år. Derudover har hun et barn med fra et tidligere forhold og han selv har to yderligere børn fra et andet forhold. Til sammen har de altså seks børn, som der også skal være tid til.
- Det var i starten rigtig svært at få det hele til at hænge sammen. Men i takt med at der kom mere struktur og en klar forventningsafstemning med familien, blev det hele nemmere. Min familie støtter op om mit ønske til virksomheden. Og den støtte giver mig energi til hverdagen, for når jeg har fri, så skal jeg holde fri og være til stede.
De mange arbejdstimer og den øgede efterspørgsel for det, som Askebæk Service kan levere og præstere har sat forventningerne hos Eske Kongstad op i et lidt andet niveau, end hvor de startede. For fra at ville have en lille enkeltpersonsvirksomhed som alt-mulig-mand, der skulle tjene til føden, er han gået til snart at skulle ansætte mand nummer fire. Så nu er målet at blive den største service virksomhed på Fyn, og så kunne han ved slutningen af 2021 godt tænke sig at råde over 10 biler, der kører rundt og gør kunderne glade.
- Efterspørgslen var stor, og jeg kunne slet ikke følge med. Derfor måtte der være et marked. Samtidig var der flere opgaver, jeg måtte sige nej til, da jeg ikke havde adgang til hænder nok. Disse opgaver vil jeg også gerne hjælpe helt almindelig dansker med at løse, fortæller Eske Kongstad.
Det går altså vildt for sig hos Askebæk Service, som bliver spændende at følge fremover.