Da Claus Bolund gik rundt som sikkerhedskosulent på det store Facebook-byggeri i Odense, gik mange af bekymringerne på vandet på pladsen, når det regnede. Og dét satte gang i iværksættergenet, som Claus efterhånden havde udviklet en del. For det startede en masse tanker, som han og en kollega gik og byggede videre på.
For hvordan kunne man hurtigt fjerne vandet fra pladsen, uden det besværlige og tidskrævende arbejde, der er med pumper, slanger, dieselgeneratorer og en masse CO2-udledning?
- Mig og min kollega gik og brainstormede idéer til virksomheder, når vi gik rundt på byggeriet, og en dag kom det til os. Hvordan kunne vi fixe det her med vandet? Vi brugte rigtig lang tid på at tænke i forskellige løsninger, og i dag står vi endelig med et færdigt produkt. Et såkaldt saltholdigt polymerprodukt, der dog ikke indeholder så meget salt som så meget andet, forklarer Claus Bolund til otwn.
Helt simpelt, så er det pulver, man hælder ned i vand og så bliver det til en gele-agtig masse, som gør det nemt at flytte på. På den måde skal man ikke bruge pumper, slaget og generatorer, der udleder en masse CO2, og man kan få fat i meget mere på én gang med eksempelvis en gravko.
- I starten kommer vi til at fokusere på byggebranchen, men der er flere der godt kunne bruge vores produkt. Blandt andet har jeg været på en messe for tagdækkere, hvor jeg fik lov til at fortælle om produktet, og hvordan det kan gøre noget godt for deres arbejde, siger Claus Bolund.
Udover at udvide til flere brancher, har han også på sinde at udvide sortimentet af produkter, som han kan tilbyde sine kunder. Og så drømmer han om at komme til udlandet.
- Vi skal være en international virksomhed på sigt. Det er klart. Udfordringen findes i alle lande, hvor der bliver bygget, og det gør der i de fleste. Og så skal vi kunne tilbyde noget, der eventuelt også kan hjælpe mod de klimaforandringer vi oplever lige nu. Det kunne eksempelvis være en innovativ sandsæk mod oversvømmelser, da de vil være meget lettere og hurtigere at bruge og ikke fylder så meget som normale sandsække gør, fortæller Claus Bolund til otwn.dk.
Det næste mål er at blive alment kendt herhjemme i Danmark. Produktet skal ud på markedet, og det skal være folk, som tager fat i Claus oftere end det skal være ham, der ringer rundt for at få kunder. Så inden han bruger agenter og samarbejdspartnere i udlandet, vil han erobre det danske marked.
Julius studere på UCL og er på nuværende tidspunkt i gang med et praktikforløb hos Tokerød +, hvor han sidder som UX-designer og laver flotte mock ups. I hans fritid bruger han blandt andet sin tid på at tegne skæve illustrationer