27-årige Louis Andrés Goldschmidt fra Lundby startede på diplom ingeniøruddannelsen Integreret Design tilbage i 2015. Her skulle han efter hvert semester skrive et semesterprojekt, som skulle udarbejdes i samarbejde med en virksomhed. Louis har altid haft et stærkt netværk, som han længe har haft fokus på at skabe. Derfor var det intet problem for Louis at finde samarbejdsvillige virksomheder til ham og sin gruppe på studiet. Det var dog ikke alle andre grupper, der havde lige så nemt ved at finde virksomheder at arbejde sammen med. Faktisk var det sådan, at de havde store problemer ved at finde bare én virksomhed, der ville samarbejde med dem. Og det syntes Louis var underligt, da han selv havde en pæn håndfuld virksomheder at vælge imellem.
Spol et par semestre og en del undren frem, og så fik Louis en lys idé.
- Jeg snakkede med to af mine kammerater, der også læste på det tekniske fakultet, men som var på nogle andre uddannelser. De havde samme problem som mine studiekammerater ved at finde virksomheder der ville arbejde sammen med dem. Så jeg spurgte dem, om vi ikke skulle lave en platform, hvor vi kunne matche virksomheder med de dygtige studerende og omvendt, fortæller Louis Goldschmidt til OTOWN.
Det gjorde de så. Her kunne studerende melde ind, når de manglede virksomheder til deres opgaver, og virksomheder kunne melde ind, hvis de manglede hjælp til deres projekter. Bridger var skabt. Projektet lå dog lidt henkastet i et hjørne et sted, indtil en virksomhed en dag henvendte sig og spurgte drengene, om de ikke kunne finde den rette kandidat til en stilling hos dem. Det tog dem en dag at finde den rette kandidat, og det fik de så deres første rigtige betaling for. Og med ét havde Bridger fundet det hul i markedet, hvor de passede perfekt ind.
- Da drengene og jeg blev færdige på SDU, ville de to andre i forskellige retninger, så efter papirarbejdet var klaret, kørte jeg Bridger videre alene. Det gik stille og roligt fremad med at finde virksomheder til et netværk, der kunne gøre brug af akademikere på deres arbejdsplads, og der var masser af unge studerende og færdiguddannede, der var ude efter studiejobs, praktikker og deltidsstillinger hos virksomheder, som jeg så kunne parre dem med via deres kompetencer og de kompetencer, som virksomhederne søgte, siger Louis.
Bridger er en virksomhed, hvor det handler som at skabe en bro mellem talenter i form af akademikere og erhvervslivet. Målet er at vise virksomhederne, hvorfor de skal vælge en akademiker på 23 fremfor en 35-årig med mere erhvervserfaring. Så Bridger finder akademikerne, finder deres talenter og sender dem videre til virksomheder, der har brug for netop de kompetencer, som akademikerne besidder.
Bridger går altså også ind i virksomhederne, finder huller og processer, der kan optimeres, og derefter finder de en akademiker, der kan hjælpe virksomheden lige præcis på de parametre, hvor der er brug for det.
- Der er rigtig mange virksomheder, hvor man ikke forstår, hvorfor eller hvordan man kan drage nytte af en akademiker. Men der er altid arbejde, der passer til en akademiker. Selv i en håndværkervirksomhed. Men der er ikke altid nok arbejde til, at man kan få en fuldtidsstilling. Så dér går vi ind og skaber stedet i virksomheden, hvor de kan bruge en akademiker, som kan varetage en projekt- eller deltidsstilling og på den måde skabe værdi for virksomheden. I sidste ende kan de måske også ende med, at talentet bliver tilbudt en fuldtidsstilling, beretter Louis Goldschmidt.
Det dækker Bridgers rekrutteringsdel. Men udover at være brobygger, så tilbyder Bridger også konsulenthjælp til virksomheder inde for særligt salg, marketing og kommunikation. Det står de selv for, men det er også den slags stillinger, som de giver de talenter, som de råder over.
Det gik lige så godt. Men så skete det, der bare ikke måtte ske. Coronavirus kom til Danmark, og som landet lukkede ned, røg de planlagte jobs, opgaver og stillinger, som Bridger havde i kalenderen for resten af året. Louis havde i løbet af 48 timer en telefon, der bare ikke ville stoppe med at ringe. Aflysninger, aflysninger, aflysninger og flere aflysninger.
- Det endte med, at jeg slukkede min telefon og nærmest gik i hi. Det hele var bare sort, alt gik ned og i vasken. Så jeg gik hjem og holdt det nok første ferie, jeg på det tidspunkt havde holdt lige siden jeg gik fuldtid hos Bridger. Jeg så nogle serier, spillede nogle spil, græd lidt når ingen kiggede. Jeg var helt nede i kulkælderen. Jeg troede helt ærligt, at Bridger-tiden var forbi, fortæller Louis ærligt.
Men så gik han i tænkeboks. Det kunne simpelthen ikke passe, at hans virksomhed skulle lukke ned nu. Ikke når det egentlig lige gik så godt. Han måtte finde ud af, hvad han og Bridger var gode til. Så han rakte ud til de virksomheder og folk, som han havde arbejdet sammen med. Han rakte ud til et erhvervsnetværk, Business Network International, som han var en del af og snakkede løs og hørte om andres erfaringer og fik deres råd. Fik at vide, hvad Bridger var gode til, og hvad de var mindre gode til.
Her satte han sig blandt andet ned sammen med 26-årige Jesper Bernth fra Svendborg. De to kendte hinanden godt i forvejen og var blevet gode venner via BNI-netværket. Det var altså ikke underligt at sidde til langt ud på natten og snakke forretning.
Det blev til flere lange nætter med arbejde, der til sidst mundede ud i et helt nyt område, som Bridger skulle til at arbejde med. Forretningsudvikling.
Da Jesper Bernth gik på HHX stiftede han sin egen ur-virksomhed. Da han så blev færdig, blev han og to kammerater det skandinaviske agentur for brandet, hvor de stod for distribuering og salg af ginmærket i Skandinavien. Det var dog blot et projekt på sidelinjen af deres normale arbejde. Men da det eventyr sluttede, begyndte Jesper på ejendomsmægleruddannelsen, hvor han arbejdede hos Danbolig.
- Det var meget fint at have noget, jeg kunne falde tilbage på, men jeg havde bare ikke det samme drive omkring at være ejendomsmægler, som jeg havde ved at være iværksætter og have noget, som var mit eget. Så efter alle de samtaler, jeg havde haft med Louis omkring Bridger under corona, hvor han i et halvt års tid havde plaget mig om at komme med, så bukkede jeg til sidst under og sagde ja, fortæller Jesper Bernth.
Så Jesper gik ned på sin arbejdsplads, sagde op og tak for denne gang, og så var han pludselig partner i Bridger.
- Det var selvfølgelig et lidt stort sats i mine forældres øjne. For jeg var næsten færdig med uddannelsen. Men de støtter selvfølgelig 100% op omkring det nu. De kender også Louis og kender til min passion for iværksætteri. Så det var nok heller ikke den største overraskelse for nogen af os, at jeg nu sidder som partner ved siden af Louis på kontoret, fortsætter han.
De fleste er nok lige kommet tilbage på deres arbejde efter et par ugers sommerferie. Men sommerferie har der ikke været noget af på Bridger-kontoret. Fordi det handler om at sætte et aftryk mere end det handler om at tjene penge for Louis og Jesper.
- Vi har meget samme arbejdsmoral. Hvis jeg skulle have en partner, skulle det være en, der ville se Bridger som sin egen lille baby lige så meget som jeg selv gør. Og det gør Jesper. Han har samme ild som mig omkring arbejdet, og han elsker allerede Bridger, siger Louis.
Så arbejdet har på det seneste været at få sat gang i hele arbejdsprocessen med virksomheder og talenter i gang igen, imens de også har fået sat gang i en helt ny ydelse, nemlig den førnævnte forretningsudvikling. Her går Bridger ind og arbejder med alt fra små optimeringsprocesser til intern koordinering samt udvikling af brand og markedsføring. Her går de ind og analysere virksomheden på alle leder og kanter, finder mulighederne og laver en reel handlingsplan. Har virksomheden ikke selv kompetencerne til at gør brug af handlingsplanen, så kan Bridger naturligvis igen byde ind med deres talenter til arbejdet.
Men hvad får man så ud af alt det arbejde?
- Vi gør det her for at sætte et aftryk. Når vi laver noget, gør vi det i høj grad for, at man i sidste ende har forhøjet livskvaliteten. Både hos virksomheden men virkelig også hos det enkelte menneske, som medarbejderne er. Det skal forhøje livskvaliteten, gøre livet nemmere og bedre for dem, vi hjælper. Vi vil sætte et aftryk på verdenen, og det gør vi ved at hjælpe virksomheder med at se muligheder og optimeringer, siger Louis Goldschmidt.
Og Jesper Bernth er enig:
- I takt med corona, var der rigtig mange der indså og fik øjnene op for, hvor vigtigt det var at være digitalt til stede. Det går vi ind og hjælper dem med, så vi sammen kan sørge for, at de får sat det aftryk, som de ønsker, hvilket i det store hele ender med, at vi får sat det aftryk på verdenen, som vi gerne vil sætte, fortæller den nye partner.
Der er altså forhåbentlig en lys fremtid i kikkerten hos Bridger, der nu arbejder på fuldt blus igen.